Domowa pielęgnacja stóp – jak o nie zadbać przed wakacjami?

stopy latem

Letnie miesiące coraz bliżej. Już niebawem z powrotem wyjmiemy z szafy zwiewne sukienki oraz kolorowe sandały i klapki. Jest tylko jedno „ale”. Zrogowaciała i przesuszona skóra stóp, która w odkrytych butach nie będzie prezentować się najlepiej. Czas więc przygotować stopy na lato, aby już wkrótce móc się nimi pochwalić na plaży lub na mieście. Domowa pielęgnacja stóp może zdziałać naprawdę cuda! Wymaga jednak regularności w stosowaniu zabiegów, które przedstawiamy krok po kroku.

Dbanie o stopy nie musi być trudne – zacznij od kąpieli

Po całym dniu stopy często są zmęczone i opuchnięte. Tym, co może im pomóc szybko przynosząc ukojenie jest specjalna kąpiel dla stóp. Z jednej strony pozwoli się zrelaksować i odprężyć, z drugiej zmiękczy skórę i przygotuje do dalszych zabiegów. Skóra na stopach jest grubsza niż na innych częściach ciała. Pod wpływem ciepłej wody staje się bardziej podatna na ścieranie, dzięki czemu łatwiej pozbyć się zgrubiałego naskórka. W zależności od dodatków, kąpiel dla stóp może przynieść też wiele dodatkowych korzyści.

  • Naturalna sól z Morza Martwego dostarcza skórze cennych minerałów, m.in. magnezu, potasu, wapnia. Doskonale wiąże wilgoć zapewniając przesuszonej skórze dogłębne nawilżenie.
  • Kozieradka pomaga poradzić sobie z szorstkimi stopami. Zmiękcza skórę, dzięki czemu stopy stają się gładsze i przyjemniejsze w dotyku.
  • Lawenda – pięknie pachnie i odprężą. To jednak nie koniec jej właściwości. Działa również przeciwbakteryjnie, wspiera regenerację skóry i zapobiega problemom z nadmierną potliwością stóp.
  • Tymianek – działa odkażająco i odświeża skórę, co może być wykorzystywane nie tylko w leczeniu zmian trądzikowych, ale także w pielęgnacji stóp. Jako dodatek do kąpieli zadziała przeciwgrzybiczo.
  • Szałwia – pomaga złagodzić obrzęk stóp i redukuje stany zapalne. Opuchnięte stopy można także wymoczyć w zimnej wodzie, co pomoże zredukować opuchliznę.

Około 2 łyżki wybranego ziela wystarczy zalać wodą i odstawić na 20-30 minut. Tak przygotowany napar można dodać do kąpieli dla stóp. Innym dodatkiem są olejki eteryczne. Przed ich zastosowaniem warto jednak niewielką ilość olejku nanieść bezpośrednio na skórę, aby sprawdzić czy nie powoduje reakcji alergicznej. W domowej pielęgnacji wykorzystać można także gotowe kompozycje składników jak np. Gehwol sól do stóp z lawendą, rozmarynem i tymiankiem. Produkt sprawdzi się m.in. podczas dbania o stopy zmęczone sportowym wysiłkiem lub całodzienną pracą.

Stopy latem nie obejdą się bez peelingu

Nawet najlepszy kosmetyk zaaplikowany na zrogowaciałą skórę na stopach może nie przynieść zadowalających efektów bez peelingu. Obumarły naskórek utrudnia substancjom przenikanie do głębszych warstw skóry, należy więc go usunąć. Złuszczenie martwych warstw naskórka zmiękcza skórę stóp i pozwala jej szybciej się regenerować. Peeling pomaga pozbyć się problemu z twardą i przesuszoną skórą. Zmiękcza ją i uelastycznia.

Peelingi mechaniczne przy użyciu tarki lub pumeksu warto wykonywać regularnie, nawet po każdej kąpieli. Jeśli jednak takie środki okazują się zbyt intensywne i dochodzi do podrażnień, warto zamienić je na peelingi enzymatyczne. Alternatywę dla tradycyjnych sposobów wykonywania peelingu stóp mogą stanowić także specjalne skarpetki, wypełnione substancjami aktywnymi (np. Silcatil – skarpetki złuszczające z mocznikiem, kwasem salicylowym i mlekowym). Ich stosowanie jest bardzo wygodne, jednak efekty nie są widoczne od razu. Cały proces usuwania zrogowaciałej skóry, a także odcisków trwa od 5 do 10 dni.

Dbanie o stopy to również pielęgnacja i przycinanie paznokci. Specjaliści zalecają, aby przycinać je na prosto. Półokrągły kształt sprzyja powstawaniu problemów z wrastającymi paznokciami. Warto także zrezygnować z przycinania skórek, ponieważ powstałe w ten sposób mikrouszkodzenia skóry mogą doprowadzić do rozwoju zakażenia. Bezpiecznie zatem posmarować skórki preparatem przeznaczonym do ich usuwania, a następnie odsunąć drewnianym patyczkiem.

Nawilżanie – produkty do pielęgnacji stóp

Aby intensywnie nawilżyć skórę stóp, nie wystarczy jednorazowe nałożenie na nią kosmetyku. Aplikację należy powtarzać kilkukrotnie w ciągu dnia. Popularnym sposobem dbania o stopy jest też nakładanie grubej warstwy produktu kosmetycznego przed snem, a następnie zabezpieczenie stóp bawełnianymi skarpetami. Kosmetyk powoli się wchłania i pomaga skórze zregenerować. Odpowiednie nawilżenie i natłuszczenie skóry zapobiegają jej pękaniu, zmiękczają skórę i redukują nieprzyjemne uczucie szorstkości. Jakich kosmetyków warto poszukiwać w produktach do pielęgnacji stóp?

  • Mocznik – zmiękcza skórę, przywracając uczucie gładkich stóp. W zależności do stężenia może być środkiem intensywnie nawilżającym, ale także keratolitycznym. W stężeniu do 10 % sprawdzi się w codziennej pielęgnacji, mającej na celu zapobieganie przesuszeniu stóp. Stężenie na wyższym poziomie pozwala wykorzystać złuszczające działanie mocznika, który pomaga wówczas usunąć zrogowacenia.
  • Olej kokosowy doskonale odżywia i zmiękcza stopy. Wzmacnia warstwę hydrolipidowa skóry, zabezpieczając przed utratą wilgoci. Posiada właściwości antybakteryjne, dzięki czemu sprawdzi się nawet wtedy, gdy skóra ma skłonność do pękania.
  • Alantoina i pantenol – nie tylko nawilżają, ale także koją i łagodzą. Są dobrze tolerowane przez skórę, przywracają jej elastyczność, a pantenol działa ponadto przeciwzapalnie.
  • Witamina A – wspiera odnowę komórkowa i zmiękcza zrogowacenia. Doskonale poradzi sobie z przesuszonymi miejscami na stopach i pomoże przywrócić im gładkość.

Produktem, który sprawdzi się do pielęgnacji bardzo wysuszonej skóry na stopach jest np. Allpresan. Krem w piance do stóp zmiękcza zrogowacenia, jednocześnie otaczając skórę specjalnym filmem ochronnym. W ten sposób zapobiega infekcjom i podrażnieniom, na które sucha skóra jest szczególnie narażona.

Aplikację kosmetyków warto połączyć również z masażem stóp, który pobudzi krążenie krwi w tej okolicy, zapewniając lepsze dotlenienie i odżywienie komórek.

Jak dbać o pięty domowym sposobem?

Jednym z częściej powtarzających się letnich problemów są suche i popękane pięty. Zwykle wynika to z ich przesuszenia. Skóra, która traci wilgoć oraz naturalne oleje staje się mniej elastyczna, twarda i pęka. Brak odpowiedniego nawilżenia to nie jedyna przyczyna problemu z piętami. Sprzyjają mu takie czynniki jak nadwaga czy wykonywanie pracy w pozycji stojącej, a także choroby skóry – m.in. łuszczyca i egzema. Nieleczona sucha skóra na piętach z czasem zaczyna się łuszczyć. Może dochodzić do pęknięć, krwawienia, pojawia się także ból i świąd. Zmiany zaczynają dotykać coraz głębszych warstw skóry, dlatego najlepiej reagować od razu, zanim dyskomfort zacznie narastać. Jak dbać o pięty domowym sposobem? Aby substancje nawilżające i natłuszczające mogły zadziałać, w pierwszej kolejności należy usunąć martwy naskórek. Do tego celu sprawdzi się np. peeling cukrowy. Drobinki cukru pomogą pozbyć się zrogowaceń i wygładzić stopy. Warto połączyć je np. z oliwą z oliwek, która dodatkowo natłuści skórę dostarczając jej cennych kwasów tłuszczowych oraz witaminy E wspierającej procesy regeneracyjne. Kompleksowym kosmetykiem do pielęgnacji popękanej skóry na stopach jest np. Regenerum. Serum regenerujące do pięt zawiera mocznik, który w stężeniu 30% działa peelingująco. Zmiękcza skórę i zwiększa jej przepuszczalność, dzięki czemu kolejne składniki takie jak lanolina oraz witaminy A i E mogą zadziałać w pełni intensywnie. W przypadku problemów z pękającą skórą warto zastosować też kąpiel z dodatkiem siemienia lnianego. Ma ono właściwości łagodzące i zmiękczające. Korzystnie wpływa na płaszcz hydrolipidowy skóry wspierając zachowanie jego funkcji ochronnych i zapobiega utracie wody.

Pielęgnacja stóp latem – o czym pamiętać?

Odpowiednie przygotowanie stóp na lato to podstawa. Aby jednak zachowały gładkość i atrakcyjny wygląd przez wszystkie ciepłe miesiące, należy je odpowiednio traktować również w trakcie trwania sezonu. O czym pamiętać, by stopy latem prezentowały się naprawdę pięknie?

  • Na stopy, podobnie jak na całe ciało, należy zaaplikować kosmetyk do opalania. Preparat z filtrem nakłada się ponownie co około 2-3 godziny oraz tuż po wyjściu z wody. W przeciwnym razie może stracić swoją moc działania. Kosmetyk przeciwsłoneczny powinien być aplikowany nie tylko w trakcie plażowania, ale także podczas chodzenia w sandałach i innych odkrytych butach.
  • W gorące dni stopy intensywnie się pocą. Najlepiej więc wybierać obuwie wykonane z oddychających materiałów. Dobrym pomysłem jest rezygnacja z noszenia tej samej pary butów przez dwa dni z rzędu. W ten sposób obuwie ma szansę porządnie się wysuszyć.
  • Wilgotne środowisko sprzyja rozwojowi grzybicy stóp. Aby uniknąć infekcji, będąc na basenie czy siłowni zawsze należy zakładać klapki, także pod prysznicem.
  • Dbanie o stopy często wymaga dokonywania mądrych wyborów. Warto zrezygnować z częstego noszenia wysokich obcasów lub np. butów ze zwężonym noskiem. Tego rodzaju obuwie może prowadzić do deformacji w obrębie stóp, problemów z kręgosłupem, a także nasilonego rogowacenia skóry w wyniku zwiększonego nacisku właśnie na stopy. Dla sprawnego krążenia krwi nie najlepszym wyborem są też silnie uciskające skarpety z gumką.
  • Długie piesze wędrówki, a w szczególności chodzenie po górach to ryzyko powstania odcisków i pęcherzy. Dla zachowania komfortu buty trekkingowe powinny być około 0,5-1 cm większe. Warto awaryjnie mieć zawsze przy sobie plastry żelowe, które zapewnią odpowiednią amortyzację i ułatwią gojenie się ran. Przyda się również plaster w sprayu.

Udostępnij ten post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *